توصیه های خانگی برای اسهال بزرگسالان


 

کاهش میزان غذاهای حاوی فیبر(میوه و سبزیجات)، کافئین و غذای ادویه دار تا وضعیت به حالت عادی برگردد، بسیار مناسب است. در غیر این صورت اگر فکر می کنید که غذای معمول اذیت تان نمی کند می توانید رژیم معمول غذایی خود را بخورید. چیزهایی که به نظرتان باعث بدتر شدن اسهال می شود را نخورید ولی توصیه ای که می توان به همه گفت وجود ندارد. به یاد داشته باشید که نیاز است، مایعات بیش تری بنوشید. اگر غذاهای جامد، اسهال را بدتر می کنند، بیش تر مایعات بخورید. 

هنگام اسهال از ابنبات یا غذاهایی که شیرین کننده صناعی دارند، نخورید. از آب سیب، کمتر استفاده کنید چون اسهال را بدتر می کند. اگر اصرار به نوشیدن آب میوه وجود دارد، آب انگور و آب آناناس بنوشید. از محصولات لبنی تا طبیعی شدن شرایط، پرهیز کنید. اگر با خوردن لبنیات اسهال دوباره افزایش یابد از خوردن محصولات لبنی تا تمام شدن کامل اسهال خودداری کنید. 

داروهای تجویزی جدید می توانند روی اجابت مزاج تأثیر بگذارند. خیلی مواقع عامل اسهال، آنتی بیوتیکها هستند. از ترکیباتی که حاوی منیزیم هستند پرهیز کنید (بسیاری از داروهای ضد اسید، منیزیوم دارند). اگر مصرف هر داروی بدون نسخه ای را شروع کرده اید مصرف آن را متوقف کنید تا ببینید وضع اسهال تان بهتر می شود یا نه. بسیاری از اوقات تغییر اجابت مزاج که به دلیل یک داروی جدید رخ داده است تنها مدت کوتاهی به طول می انجامد و حتی اگر به مصرف دارو ادامه دهید، خودبه خود رفع می شود. اگر اسهال شدید نیست و به نظرتان می رسد به دنبال مصرف دارویی جدید رخ داده است، شاید بهتر باشد چند روز صبر کنید و اگر علایم بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید با خوردن مایعات فراوان مثل آب، آب میوه (انگور یا آناناس) یا سوپ های رقیق از کم آب شدن پیشگیری کنید. هرچند مایعات جبران کم آبی نظیر او ار اس طعم چندان خوشایندی ندارند ولی برای جایگزینی نیاز بدن به نمک و مایعات، بسیار مفیدند. به طور کلی، از مایعاتی که دوست دارید بنوشید، شروع کنید. اگر اسهال شدت یافت یا طولانی شد، توصیه می شود از محلول جبران کم آبی استفاده شود.

منبع : کتاب خود مراقبتی در ناخوشی های جزئی، ناشر پارسای سلامت

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *