توصیه های خانگی برای کشیدگی و پیچ خوردگی اندام ها


 استراحت، کمپرس سرد، بستن، بالا نگه داشتن 

در طول ۴۸ ساعت اول، عضو آسیب دیده را استراحت دهید. استفاده از آویز گردن (برای دست) یا چوب زیر بغل (در آسیب پا) می تواند کمک کننده باشد.

یخ برای کاهش تورم مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از یخ، بسته های سرد یا حتی حبوبات یخ زده استفاده کنید تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را به خوبی بپوشانید. در ۲ ساعت اول ۲۰ دقیقه یخ را روی محل آسیب بگذارید و ۲۰ دقیقه بعد بردارید. پس از آن ۵ بار در روز هر بار ۲۰ دقیقه یخ را روی محل آسیب بگذارید. برای پیشگیری از سرمازدگی، یخ یا مواد یخ زده را درون حوله بپیچید و حوله را روی موضع قرار دهید.

از باند کشی برای بستن نواحی متورم استفاده کنید. شما می توانید از این باندها برای حمایت از محل آسیب دیده استفاده کنید. از فشردن بیش از حد موضع آسیب دیده با باند کشی خودداری کنید.

بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده باعث کاهش تورم می شود. دست را با آویز گردنی و پا را با گذاشتن یک بالش یا متکا بالا نگه دارید. پس از ۴۸ ساعت می توانید هم چنان از یخ استفاده کنید یا از درمان با گرما به جای آن بهره بگیرید. از هرکدام که حس بهتری می دهد، استفاده کنید. در طول ۴۸ ساعت اول از به کار بردن گرما خودداری کنید زیرا باعث افزایش تورم می شود. به یاد داشته باشید پوست بدون پوشش را در معرض کیسه های آب گرم قرار ندهید. برای پیشگیری از سوختگی کیسه آب گرم را درون حوله ای بپیچید. پس از ۴۸ ساعت به آرامی عضو آسیب دیده را حرکت دهید ولی از کارهایی که باعث درد شدید در موضع می شود، خودداری کنید.

منبع : کتاب خود مراقبتی در برابر ناخوشی های جزئی ناشر:پارسای سلامت

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *