سالمندی سالم قسمت اول


با افزایش سن و به عبارتی در دوران سالمندی، تغییراتی در بدن به وجود می آید که این تغییرات، فرد سالمند را مستعد انواع آسیبها و کاهش کیفیت زندگی میکند. اصالح الگوی زندگی و توجه به کیفیت آن تا حد بسیار زیادی میتواند باعث افزایش کارآیی و استقلال سالمندان شود و آنها را در کنترل عوارض مرتبط با سالمندی و درمانهای آن کمک نماید.با آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی، تغذیه مناسب، ورزش منظم، کنترل وزن، کاهش استرس و خودداری از مصرف خودسرانه داروها و … بهبود وضعیت زندگی و ارتقای سالمت سالمندان امکانپذیر خواهد بود.

بهداشت خواب در سالمندان
با ورود به دوره سالمندی، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد میشود، به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش مییابد. پس نباید انتظار داشته باشید که مانند دوران جوانی بخوابید و باید سعی کنید از وقت اضافیتان بهتر استفاده کنید. برای داشتن خواب بهتر، توصیه های خودمراقبتی زیر میتوانند کمک‌کننده باشند:
بایدها:
هر روز به طور منظم، ورزش کنید. پیاده روی بسیار مفید است و به بهتر شدن خواب کمک میکند. بهتر است تمرینهای ورزشی را حداقل دو ساعت قبل از خواب خاتمه دهید.
هنگامی که واقعا احساس میکنید خوابتان میآید، به بستر بروید. قبل از خواب، یک دوش آب گرم بگیرید. برای شام، یک غذای سبک بخورید. قبل از خواب، یک لیوان شیر گرم بنوشید.

بایدها:
اگر احساس میکنید خوب نمیخوابید، به پزشک مراجعه کنید.هرگز بدون تجویز پزشک، از داروهای خوابآور استفاده نکنید. چون مصرف خودسرانه آنها میتواند مشکل خوابتان را بدتر کند.
از چرتهای روزانه اجتناب کنید؛ یا آنها را به حداقل برسانید. عادت کنید شبها در یک ساعت معین به رختخواب بروید و صبح در یک ساعت معین بیدار شوید. اگر پس از رفتن به بستر، خوابتان نبرد، از رختخواب خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنید و تا وقتی خوابتان نمیآید به بستر نروید. همچنین از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید.
بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر مایعات کمتری بنوشید. به خصوص از نوشیدن مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار خودداری کنید. پس از شام، چای و یا قهوه ننوشید.

بهداشت چشم در سالمندان
با افزایش سن تغییراتی در تمامی قسمتهای بدن به وجود میآید، گرچه این تغییرات طبیعی اند اما میتوانند منجر به بیماری شوند.
آشنایی با این تغییرات و آموزش نحوه برخورد صحیح با آنها میتواند بسیاری از تغییرات چشم در دوران پیری را کنترل کند و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ کند.

شایعترین مشکالت چشم در دوران سالمندی
عادت کردن چشمها به تاریکی: وقتی در شب وارد اتاقی میشوید که چراغ آن خاموش است، مدتی طول می‌کشد که چشم شما به تاریکی عادت کند و کلید برق را پیدا کنید.

با افزایش سن، چشمها دیرتر به تاریکی عادت می‌کنند. بنابراین هنگام ورود به اتاق تاریک یا هنگام بیرون رفتن در شب عجله نکنید و اول چراغ را روشن
کنید. این امر میتواند از افتادن و بروز شکستگی پیشگیری کند.
پیرچشمی: شاید برای شما هم پیش آمده است که نتوانید سوزن را نخ کنید و یا موقع خواندن روزنامه زود خسته یا دچار سردرد شوید.در حالی که تابلوها و چیزهایی را که دور هستند بهراحتی میبینید. این حالت پیرچشمی است. پیرچشمی با افزایش سن به وجود میآید.این مشکل با مراجعه به پزشک و تهیه عینک برطرف میشود.
آب مروارید: در بیماری آبمروارید عدسی چشم کم‌‌کم کدر میشود و نمیتوان بهراحتی دید. این بیماری با یک عمل جراحی سرپایی و جایگذاری لنز داخل چشمی برطرف میشود.
عفونتهای چشمی: چشم در مقابل آلودگی بسیار حساس است و یک تماس جزیی بهعنوان مثال مالیدن چشم با دست آلوده میتواند موجب عفونت چشم شود. این عفونت با قرمزی، خارش، سوزش، آبریزش و جمع شدن ترشحات چرکی در گوشه چشم همراه است.
عفونتهای چشم مسری است و با رعایت بهداشت و درمان دارویی با تجویز پزشک بهبود مییابد

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *