فشار خون بالا


 

فشار خون بالا (پرفشاری خون): پرفشاری خون یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جوامع امروزی است و به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می شود زیرا علامتی ندارد. خوشبختانه پرفشاری خون به آسانی قابل تشخیص و معمولا قابل درمان است.

خطرهای پرفشاری خون

 حمله قلبی (فشار خون بالا میزان خطر را ۲ یا ۳ برابر می کند)

. سکته مغزی (فشار خون بالا میزان خطر را ۳ یا ۴ برابر می کند)

  بیماری کلیه (بعد از دیابت، شایع ترین علت بیماری کلیه است)

مشکلات بینایی

شما به احتمال بالاتری پرفشاری خون دارید اگر:

• اضافه وزن دارید. • سیگاری هستید. • کم تحرک هستید.

• در خانواده شما سابقه پرفشاری خون وجود دارد.

 توصیه های خانگی

 اگر سیگاری هستید ترک سیگار اهمیت حیاتی دارد.

  اگر اضافه وزن دارید باید وزن تان را کاهش دهید. مطالعات نشان داده اند که اگر شما تا ۱۰ درصد از وزن خود را کاهش دهید آثار آن روی فشار خون تان مشاهده میشود.

  اگر کم تحرک هستید به تدریج ورزش را آغاز کنید. اگر از جنبه های دیگر سالم هستید، روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه وری هوازی را دهد. این بدان معنی است که شما در سطحی ورزش کنید که به طور خفیف به نفس نفس بیفتید و عرق کنید.

از دارو های ضد سرفه و آلرژی و سرماخوردگی که ضداحتقان دارند، پرهیز کنید. اگر مطمئن نیستید از دکتر داروساز مشورت بخواهید.

روش های آرام سازی کاهش تنش را بیاموزید. اگر شغل پرتنش دارید راهی پیدا کنید تا ۱ یا ۲ بار در روز به طور موقت فرصت آسوده سازی برای خود مهیا کنید.

 اگر پرفشاری خون دارید:

از میزان نمک رژیم غذایی بکاهید. نمک اضافه به غذا نزنید. نمکدان را سر سفره نگذارید. • نوبت های مصرف داروی تان را فراموش نکنید. . حتما میزان کافی کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی خود داشته باشید. .بدن دستگاه اندازه گیری فشار خون را مدنظر داشته باشید.

منبع : کتاب خود مراقبتی در ناخوشی های جزئی ناشر پارسای سلامت

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *