مشکلات خواب


 

مشکلات خواب بسیار متنوع هستند و بسیاری از مشکلات خواب بخشی از بیماری های جسمی یا ذهنی را تشکیل میدهند. شایع ترین مشکل خواب، بی خوابی است. بی خوابی ممکن است به صورت مشکل در به خواب رفتن یا مشکل در خواب ماندن باشد.

میزان نیاز افراد به خواب متغیر است. اغلب بزرگسالان در شبانه روز ۷ تا ۸ ساعت می خوابند اما بسیاری از مردم با وجود خواب به میزان کمتر سرحال هستند. افرادی نیز هستند که برای آن که سرحال باشند باید بیش تر بخوابند. میزان ساعت های خواب شبانه روزی از آن چه فرد پس از خواب حس می کند، کم اهمیت تر است

تا زمانی که فرد حس خوبی دارد، کم خوابی ضرری ندارد. اطمینان دهی به فرد در بسیاری موارد تنها کاری است که لازم است انجام شود.

الگوی خواب با افزایش سن تغییر می کند. افراد بالای ۶۰ سال کمتر می خوابند و خواب منقطع دارند. این یک وضعیت طبیعی است. الگوی مشابه ممکن است در بچه ها وجود داشته باشد. درمان تا زمانی که فرد احساس خوب بودن دارد، لازم نیست و در اغلب موارد، اطمینان دادن به فرد کافی است. مشکل خواب می تواند به مشکلات ذهنی و جسمی که در زیر آمده است منجر گردد:

مشکل در به خواب رفتن هر چند خسته هستید. 

مشکل در خواب ماندن 

خواب رفتن در طول روز

 مشکل در تمرکز 

مشکل در حافظه 

ناتوانی در تصمیم گیری و انجام وظایف شغلی 

افزایش حوادث و آسیب ها (مثل تصادف رانندگی)

منبع : کتاب خود مراقبتی در ناخوشی های جزئی ناشر پارسای سلامت

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *