مصرف انگور و تاثیرات مثبت آن بر سلامت قلب و خون


انگور حاوی مواد مغذی گیاهی برای حفظ سلامت قلب از جمله پلی فنول ها و اسید فنولیک است.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازhealthyeatingبسیاری از تمدن های باستانی فواید سلامتی انگور و میوه آن را شناخته اند؛ از پیشگیری از شیوع بیماری های قلبی گرفته تا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، می توان به خواص دارویی میوه انگور اشاره کرد.

ترکیب بندی

تقریبا ۱۵۱ گرم انگور که معادل یک فنجان است، صفر درصد چربی و ۲۷ گرم کربوهیدرات و قند دارد ضمن این که ۵ درصد از نیاز روزانه به فیبر و ۲۷ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را فراهم می کند. انگور همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. نکته مهم در رابطه با این میوه این است که منبع غنی از پلی فنول ها و اسیدهای فنولیک محسوب می شود. آنتوسیانین یک نوع فرعی از پلی فنول و مسئول رنگ قرمز، آبی، بنفش، سیاه یا سفید انگور است. یکی دیگر از پلی فنول های انگور، رسوراترول است که با بهبود سلامت قلب ارتباط دارد.

بیماری قلبی

انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های متنوع و پلی فنول هایی که در دانه های آن وجود دارد به سلامت قلب کمک می کند. پلی فنول ها مولکول هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می کنند و به کاهش فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می دهند. این ترکیبات مفید خاصیت انعطاف پذیری عروق خونی را بالا می برند. انگور به ویژه سرشار از فلاوونوئیدها است که بسیار قوی بوده و حافظ سلامت دستگاه قلب و عروق هستند. باید بدانید که یکی از رنگدانه های موجود در انگور قرمز (نه سفید) کرستین است که تاثیر ویژه ای در تنظیم میزان کلسترول خون و ممانعت از اکسایش کلسترول بد خون می شود. افزایش کلسترول باعث بروز پلاک هایی در رگ ها شده و در نهایت منجر به مسدود شدن آن ها می شود. انگور همچنین حاوی پتاسیم است که تاثیر بسزایی در سلامت قلب دارد چون به کنترل فشارخون کمک می کند.

چربی های خون

اثرات سودمند انگور بر چربی خون به خاطر وجود آنتوسیانین و رسوراترول موجود در پوست آن است. این ترکیبات از اکسایش چربی خون در رگ ‌ها جلوگیری می‌ کنند و سطح کلسترول بد یا ال دی ال و تری گلیسیرید را کاهش می دهند.

قند خون

پژوهشگران آمریکایی دریافتند مصرف مقادیر کمی انگور به میزان ۳ بار در بین وعده‌ های غذایی به جای سایر مواد غذایی سطح قند خون را به طور قابل ملاحظه ‌ای کاهش می‌ دهد. این تحقیقات از ۴۶ مرد و زن انجام شد که به دیابت مبتلا نبودند اما از افزایش اندک سطح قند خون رنج می ‌بردند. پژوهشگران به برخی از داوطلبان مقادیری انگور و به برخی دیگر مقادیری آجیل دادند و وضعیت آنها به مدت ۱۲ هفته زیر نظر قرار گرفت. نتایج نشان داد افرادی که به طور منظم مقادیری انگور مصرف کردند موفق شدند که ثبات سطح قند خون خود را در مقایسه با افرادی که آجیل مصرف کردند، حفظ کنند.

سفید یا قرمز؟

پژوهش ها نشان داده اند که پلی فنول های موجود در انگور قرمز دو برابر بیشتر از هم نوع سفید آن است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز دو برابر بیشتر است و تاثیر بیشتری در سلامت قلب دارد.

منبع http://healthyeating.sfgate.com/

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *