۱۴ فرمان خودمراقبتی برای نوجوانان


نمازاول وقت بخوانید،قرآن بخوانید و همیشه و در همه حال به یاد خدا باشید.
حضور مستمر در مراسم مذهبی و نمازهای جماعت، شما را در برابر انواع آسیب های فردی و اجتماعی ایمن می سازد.


۲ رژیم غذایی متعادلی که شامل انواع مواد غذایی باشد،رعایت کنید. به صورت منظم غذا بخورید و از حذف وعده های غذایی بپرهیزید.
۳ بهصورت منظم ورزش کنید.حتی یک ساعت ورزش در هفته هم مفید است، اما بدن شما واقعا به ۵ ساعت یا بیشتر ورزش در هفته نیاز دارد.


۴ استراحت کافی داشته باشید. خواب کافی در شب به شما کمک میکند تا احساس طراوت، هوشیاری و داشتن روحیه ای خوب را در روز بعد داشته باشید. بدن تان را بشناسید و توجه کنید که برای شما چه چیزی بهترین است.
۵ استرس خودرا کاهش دهید.فعالیت های سرگرم کننده را وارد برنامه زندگی روزانه تان کنید تا نگرش مثبت و حس شوخ طبعی شما حفظ شود.
۶ دستان تانرا بشویید.آب و صابون می تواند خطر انتقال ویروس سرماخودگی و عوامل بیماری زای دیگر که ممکن است باعث بیماری شوند را کاهش دهد.
۷ از دخانیات(سیگاروقلیان) دوری کنید. استعمال دخانیات مهم ترین عامل قابل پیشگیری بیماری و مرگ است. در هر ۶ ثانیه، یک نفر به دلیل استعمال دخانیات میمیرد.


۸ ازمصرف مواد مخدرپرهیز کنید.سوءمصرف مواد میتواند مرگ آور باشد.
۹ همیشه ازمحیط اطراف خود آگاه باشید.هنگامی که شب هنگام راه می روید یا در مناطق ناآشنا هستید، حواس خود را جمع کنید.
۱۰ از کمربند ایمنی استفاده کنید. این یک قانون است و در صورت بروز حادثه به زنده ماندن شما کمک میکند.


۱۱ ازپوست تان محافظت کنید. لباس های محافظ بپوشید و از ضد آفتاب با اس.پی. اف حداقل ۳۰ استفاده کنید.
۱۲ به صورت منظم سلامت خودراچک کنید. انجام به موقع مراقبت های دندان پزشکی، مراجعه منظم به پزشک و معاینات منظم چشم پزشکی را در برنامه خود جای دهید.
۱۳ به هنگام بیماری یا آسیب، درخواست کمک کنید. مشاور مدرسه، پلیس، مراکز خدمات بهداشتی درمانی و بسیاری از خدمات دیگر در دسترس شما هستند.
۱۴ همه مسایل را با پدرومادر خود درمیان بگذارید. والدین بهترین دوس تان شما هستند و میتوانند بهترین راهنمای شما باشند و شما را به سمت بهترین راهنماها هدایت کنند

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *